torsdag 17 november 2011

Något sött efter maten.....

Det här är de sista resterna (därav de mindre vackra bitarna) av desserten jag bjöd på när mina väninnor var här på söndagsmiddag. Det är ett recept på tryffel som jag använder mig av ofta för att det är lätt och det blir så gott. Ibland gör jag kulor som jag rullar i kakao och de passar perfekt till en kopp starkt kaffe med skummad mjölk. Men den här gången hällde jag tryffeln i en form och skar sedan fyrkanter som jag sedan serverade med ljumna, lätt sockrade hallon. Mums......

Försvinnande god chokladtryffel
ca 40 st

1 1/2 dl vispgrädde
100g smör
300g mörk choklad (tex Marabous mörka mjölkchoklad)
3 msk råsocker om man vill ha lite krisp i tryffeln annars 3 msk florsocker
1 msk vaniljsocker

Kryddning:
1/2 krm malen kardemumma
1/2 msk snabbkaffepulver
eller
2 msk likör eller konjak
eller
1 tsk rivet apelsinskal
eller
2-3 droppar pepparmyntsolja

Koka upp grädde och smör i en kastrull. Bryt chokladen i bitar, tillsätt choklad, råsocker/florsocker, vaniljsocker och kryddning och rör tills chokladen har smält. Om man vill skära i rutor häller man tryffeln i en form klädd med bakplåtspapper och låter svalna i kylen tills det går att skära. Annars låter man tryffeln svalna i kastrullen i kylen 1-1 1/2 timme och spritsar eller rullar tryffeln och siktar sedan över kakao. Förvara den här försvinnande goda tryffeln i kylen.

Recept taget ur Arlas häfte Med doft av jul 1995

1 kommentar: